Land

Allmänna villkor

Allmänt

Dessa allmänna villkor gäller när du som konsument (”Du”) besöker denna webbplats eller gör en beställning på www.rundis.se.


Köpvillkor

Avtal ingås mellan dig och Rundis AB, organisationsnummer 559040-8372 ("Rundis" eller "vi").

För att handla hos Rundis måste du vara myndig.

Vi reserverar oss för eventuella fel i artikelinformationen och förbehåller oss rätten till ändring av all information utan föregående avisering. Vid eventuell slutförsäljning eller om ett försäljningsobjekt utgått, har Rundis rätt att häva köpet och återbetala eventuella i förskott inbetalda belopp.

Genomförd beställning innebär att du godkänner våra allmänna villkoren och samtycker till att namn och personuppgifter registreras i kundregister.

All bildinformation på hemsidan skall ses som illustrationer, vi kan ej garantera att en bild återger varans exakta utseende samt beskaffenhet. Färgblandningen i produktbilderna av t.ex. pärlor skall ses som exempel, färgmixen kan variera i varje förpackning.

Alla bilder och allt material på denna webbsida är skyddat enligt lagen om upphovsrätt.

  

Pris

Alla priser på varorna anges i svenska kronor och är inklusive 25% moms.
Försäljning till länder utanför EU sker momsfritt, du ser ditt slutliga pris i kassan.

OBS! Eventuella tullavgifter och andra avgifter betalas av kunden i respektive land.

  

Betalning

Alla transaktioner sker genom säker betalning.
Du hittar användarvillkoren för respektive betalsätt i kassan.

  

Leverans och frakt inom Sverige

Leveranser inom Sverige sker med Postnord. Fraktavgiften ligger på 39 SEK. Vid köp över 500 SEK skickar vi fraktfritt.

Fraktavgiften inkluderar även emballage och övriga uppstående kostnader.

Vi skickar dina varor beroende på deras värde/storlek antingen som vanligt postbrev/varubrev eller med tjänsten Skicka Lätt, där du kan spåra din leverans och hämta ut den sedan hos ditt närmaste postombud. Postnord skickar en SMS-avisering till din mobil eller en avisering till din e-post adress.

Paket som väger mer än 2 kg skickar vi som MyPack Collect, dessa ska hämtas hos ditt närmaste postombud.

För outlösta försändelser beräknar vi en avgift på 150 SEK.

Det är du som kund som ansvarar för att namn och adressuppgifter i din order stämmer. Kommer en order i retur pga. felaktigt angivna uppgifter, kan vi erbjuda att skicka ut ordern på nytt mot en ny fraktavgift på 39 SEK.

Vi skickar dina varor 1–3 arbetsdagar efter att du har gjort din beställning. Postnords leveranstid med vanligtvis 1–2 arbetsdagar tillkommer. Längre leveranstider än angivet kan förekomma vid t.ex. hög belastning, om varan är slut i lagret, förseningar från leverantören mm.

  

Leverans och frakt utomlands

Leveranser till alla övriga länder sker med Postnord.

Fraktkostnader (oavsett ordervärde) är:
Europa: 69kr
övriga världen: 99kr

Postnords leveranstid till Europa ligger på ca 2–6 arbetsdagar, till resten av världen på ca 5–8 arbetsdagar.

OBS! Eventuella tullavgifter och andra avgifter betalas av kunden i respektive land.

 

Rabattkoder

Det går att använda endast en rabattkod åt gången. Missad rabattkod kan inte regleras i efterhand.

 

Presentkort

Presentkort har en giltighetstid på ett år från köpdatumet. I presentkortet står en personlig presentkortskod, som du kan använda i kassan i fältet ”Rabattkod”.

Presentkortet kan endast användas på varor. Eventuell fraktkostnad tillkommer.

Presentkortskod kan ej kombineras med andra rabattkoder.

Beloppet som står på presentkortet är angivet inkl. moms.

Skulle varuvärdet vara mindre än värdet på presentkortet, så kommer vi justera resterande belopp, så att den kan användas vid nästa köptillfälle. Observera att det kan ta upp till 1 arbetsdag till justering har skett.

Kunder utanför EU kommer endast betala nettobeloppet, alltså exkl. moms. I det fallet står det även beloppet utan moms på presentkortet.

 

Beställningar av utländska företag

I kassan anger du företagets VAT-nummer. Vi kontrollerar ditt nummer och skickar varorna då momsfritt.

 

Ångerrätt, retur och byte

Enligt distansavtalslagen har du som konsument rätt att ångra ditt köp, under förutsättning att varan sänds tillbaka till oss i oförändrat och oskadat skick inom 14 dagar från det att du har tagit emot varan. Returportot står du som köpare för. Du ansvarar för risken vid returfrakt. Risken innefattar bland annat att produkten skadas eller kommer bort under frakten.

Vid returer vänligen ta först kontakt med oss på info@rundis.se och ange ordernummer och vad som skall returneras.



När vi har tagit emot din retur återbetalar vi varubeloppet så snabbt vi kan, senast dock 14 dagar efter att vi har tagit emot dina varor. Oftast går det dock betydligt snabbare. Observera att vi inte återbetalar fraktavgiften.

Vi har ingen möjlighet i vårt system att genomföra ett byte. Du är i så fall välkommen med en ny order.

 

Reklamation

För att reklamera en felaktig eller defekt vara ber vi dig kontakta oss omgående. Reklamation görs via e-post till info@rundis.se. För enklare hantering av reklamationen uppge alltid ordernummer samt orsak till reklamationen. Om du skickar med en bild går hanteringen mycket snabbare hos oss.

 

Integritetspolicy

Du kan läsa mer om vår integritetspolicy och hur vi hanterar dina personuppgifter här.

 

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför Rundis' kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att Rundis befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.